ΓΙΑΤΙ πολλά από τα παιδιά μας είναι γλωσσικά ανεπαρκή; Επειδή δεν γνωρίζουν καλά ελληνικά. Κάθε χρόνο, μετά τις παγκύπριες εξετάσεις, παρατηρείται η ίδια λιτανεία ολοφυρμών για το χαμηλό επίπεδο γνώσης της Ελληνικής. Και κάθε φορά, δίνονται νέες διαβεβαιώσεις ότι θα καταβληθεί προσπάθεια ενίσχυσης της γλωσσικής επάρκειας των μαθητών. Οι περισσότεροι μαθητές μεταβαίνουν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο με αβαθή, λειψή και ελλιπή γνώση της μητρικής γλώσσας τους. Πέρσι, π.χ., ο μέσος όρος στο μάθημα των Νέων Ελληνικών ήταν 9,95 στα 20. Το 2009, ήταν 9,53 στα 20. Πρόοδος; Όχι! Θλιβερό κατάντημα, για το οποίο το Υπουργείο
Παιδείας φαίνεται να μην αποδίδει πια τη δέουσα σημασία. Βέβαια, ο πιο πάνω μέσος όρος δεν ανταποκρίνεται στα δεδομένα, αφού υπάρχουν μαθητές που παραδίδουν λευκή κόλλα, επειδή δεν ενδιαφέρονται για πανεπιστημιακές σπουδές.
Όμως, το πρόβλημα παραμένει: Τα ελληνόπουλα της Κύπρου έχουν σοβαρότατο γλωσσικό πρόβλημα.
Θα ανέμενε κανείς ότι το Υπουργείο Παιδείας θα ενίσχυε τις ώρες διδασκαλίας της Ελληνικής. Κι όμως: Όπως ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων καταγγέλλει, με επιστολή του στον υπουργό Παιδείας, στις 24/1/2011, στο ωρολόγιο πρόγραμμα για το Γυμνάσιο, που διέρρευσε επιτηδείως στον Τύπο πριν ενημερωθούν οι φιλόλογοι, το Υπουργείο αφαιρεί μία ώρα από την Ιστορία στην Α’ Γυμνασίου και μία ώρα στα Αρχαία Ελληνικά/Αρχαιογνωσία της Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Επίσης, καταργείται η Αγωγή του Πολίτη στην Γ’ Γυμνασίου. Εμείς, που ευτυχήσαμε να κάνουμε πολλές ώρες Νέα και Αρχαία Ελληνικά, μάθαμε από τους δασκάλους μας ότι τα αγαθά κόποις κτώνται. Σήμερα, με τη συνεχή αποφόρτωση των αναλυτικών προγραμμάτων για να μην κουράζονται τα… μωρά, τα παιδευτικά αγαθά copies κτώνται. Το βλέπουμε καθημερινά: Ακόμα και πτυχιούχοι πανεπιστημίων δεν ξέρουν να γράψουν σε σωστά και κατανοητά ελληνικά. Γιατί; Διότι από το Δημοτικό και επέκεινα δεν έμαθαν καλά ελληνικά.
Σύμφωνα με τη θεωρία του καθηγητή Eric Haveloc (την αναφέρει σε κείμενό του ο Χρίστος Παντελίδης, φιλόλογος, τ. Πρώτος Λειτουργός Εκπαίδευσης, «Σ», 25/10/2010), το αρχαίο ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε στον αρχαίο ελληνικό κόσμο πακτωλό αφηρημένων εννοιών, εξαιτίας της ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών. Εξάλλου, ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών Στ. Παπαμαρινόπουλος αναφέρεται σε πειράματα, που κατέδειξαν ότι με τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών επιταχύνονται οι μετρήσιμοι δείκτες της Λεκτικής Νοημοσύνης και της Αφαιρετικής Σκέψης. Πέρσι, τα παιδιά Δημοτικού Σχολείου στην περιοχή της Οξφόρδης, Αγγλίας, άρχισαν να μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά, όταν τα δικά μας μπουκώνονται στα Αγγλικά. Με απλά λόγια: Όσοι ευτυχήσαμε να κάνουμε Αρχαία Ελληνικά, μάθαμε καλά Νέα Ελληνικά. Αποκτήσαμε κριτική, αναλυτική σκέψη. Μάθαμε να εκφραζόμαστε ακριβώς ελληνιστί και όχι βαρβαριστί ή κορακιστί.
Πέρσι, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε ο ΔΗΣΥ για το σχολείο του 21ου αιώνα, ο καθηγητής και πρώην πρύτανης Γ. Μπαμπινιώτης είπε ότι οι μαθητές περνούν 10.000 ώρες σε αίθουσες διδασκαλίας και στο τέλος εξέρχονται από αυτές λειτουργικά αναλφάβητοι. Έχουν πρόβλημα να γράψουν, να διαβάσουν, να εκφραστούν. Η μεγάλη αποτυχία σημειώνεται στα Νέα Ελληνικά. Να το καταλάβουν, επιτέλους, όλοι: Η έξωση των Αρχαίων Ελληνικών από την εκπαίδευση απέκοψε τα παιδιά μας από τη γλωσσική μας παράδοση και τις γλωσσικές μας δεξαμενές. Η ελληνική γλώσσα είναι η πατρίδα μας, κατά τον Καζαντζάκη. Όταν κινδυνεύει η γλώσσα μας, κινδυνεύει η κυριαρχία, η ανεξαρτησία και η ελευθερία μας.
http://www.sigmalive.com/
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια και παρατηρήσεις